På denne side finder du referat fra mødet, blandet med lidt billeder, samt det reviderede årsregnskab 2008.
REFERAT:
D A G S O R D E N
Årsmøde, den 3. april 2009 kl. 18.30 på Ulstrup Kro.
1. Velkomst og skål v/ oldermanden.
Vi indleder med lidt godt øl brygget af Ernst Klausen og Bjarne Zimmer Derefter får vi lige et par halve med sild inden mødet går i gang
Oldermanden giver øl og snaps det er jo trods alt valgår må vi ønske ham et godt valg.
Så indleder vi årsmødet for de 64 tilmeldte medlemmer.
|
2. Valg af dirigent.
Henrik Kloborg blev valgt til dirigent
|
3. Oldermanden aflægger en kort beretning og fremlægger herunder plan for
aktiviteter i det kommende år.
Oldermanden afholdt sin beretning han kom ind på sidste års arrangementer Og takkede medlemmerne for deres store opbakning i året der gik.
Der har kun måttet aflyses enkelte ture på grund af for lidt tilmeldte. Han holdt et lille minde ord for Bernt Tøgersen som er gået bort siden sidste årsmøde.
Han fremhævede at alle de afholdte arrangementer der blev afholdt sidste år stort set alle var store succeser. Han nævnte også at Ernst vandt øl kåringen ”guderne må hvide hvorfor”. Dette års bundene opgave er en Brown Ale.
Han kom ind på kommenende arrangementer Bla. En øl smagning på Marinaen lig sidste år. Og så arbejder vi på at lave en øl fest på dannebrogs pladsen den 3-4. juli.
Han takkede bestyrelsen for godt samarbejde det forgangene år. Oldermandens beretning blev enstemmigt vedtaget. Formandens beretning er gengivet i sin helhed med småt herunder:
Kære medlemmer
Det
er en fornøjelse, at jeg som oldermand kan holde min 5. beretning siden vi
grundlagde Ulstrup Whisky og Øl Laug
i efteråret 2003.
Vi startede forsigtigt med
et medlemstal på 23 og vores håb dengang var en forening med et medlemstal
på mellem 40 og 50. Med en medlemsfremgang på 25 i 2008 og 17 allerede i
år er vi nu på 100 medlemmer - der vil senere skulle tages stilling til
størrelsen i lauget.
Det er jo hvad man kan
kalde en succes historie - og med 65 tilmeldte - 2/3 af laugets
medlemmer til en generalforsamling vil gøre de fleste foreninger
misundelige.
Vi har i det forgangne år
haft følgende arrangementer.
1. Januar sidste år var nogle af vores
medlemmer på besøg hos Wintet Coat i Sabro, hvor man fik en rundvisning
af indehaveren, som gav lektion i brygningprocess, modning, lagring m.v.
af øllet og efterfølgende var der lagt op til smagsprøver med tilhørende
oste fr Lading Mejeri.
En hyggelig aften hvor også påhæng var
inviteret med.
2. Årsmødet sidste år - afholdt ligesom i
aften her i lokalet - med skummende øl og god kromad.
Vi havde en vejledende
afstemning om kvinder skulle kunne optages og en spinkelt flertal fra
tøffelheltenes side
afgjorde sagen - kvinder skulle kunne
optages - men endnu har ingen dog valgt at gør brug af denne mulighed.
3. April Whisky arrangement med smagning af
4 forskellige whiskyer - oksemørrebrad med specialbrygget øl og
efterfølgende kaffe med
lagkage og romsmagning..En herlig aften med 25 deltagere og for de
hårdkogte var der
røde hotdogs..
4. 30 maj var der fælles arrangement med
Ulstrup Marina og her var der en repræsentant fra Randers Vinhus ude at
fortælle om
Amerikanske øl - der blev serveret gode ben og til dessert var der
smagsprøver af flere slags rom
fra sydamrika.
5. I august var der
Åbent Hus i bryggeriet, hvor man blaf. kunne se hvordan et julebryg blev
til.
6. 24 oktober var et
af årets store begivenheder - hvor vi havde kåring af Årets Brygmester
- 6 brygger
havde vovet pelsen og stille op i disciplinen -
Julebryg - vinderen blev - ja suveræn kan man vel godt sige
med dobbelt så mange stemmer som nr. 2 - tog Ernst
pokalen. Stor spænding om de næste pladser, idet
kun 3 stemmer mellem nr. 2 og 4..
Ja - Maden var selvfølgelig god gammeldags Julefrokost med
alt hvad hjertet kunne begære..
Efter frokosten blev 3 jomfrubryggere stillet over for de
hårde og kritiske dommere - med henblik på at få lov at
deltage i fremtidige konkurrencer - alle 3 fik
deres jomfrubryg godkendt og kan nu kalde sig bryggere og
i fremtidige konkurrencer i lauget.
Næste års bundne opgave for bryggerne er en
amerikansk/engelsk eller belgisk Brown Ale - vi er mange der
allerede glæder sig.......
7. 21. november var der en lille skare af medlemmerne med koner til et
arrangement hos TS Vinovation i
Bjerringbro - hvor også en konditor var til stede
med temaet øl og chokolade.
Det var hvad der skete i 2008 - jeg har besluttet at
tage yderligere 2 arrangementer med i min beretning
som har pågået i 2009 og vil i fremtiden medbringe
hvad der er sket i mellem årsmøderne.
8. Januar hvar der Whisky arrangement i vores "gamle" mødelokale hvor
vi gentog succesen med whisky og
rom, hvor Peder Vestergård bidrog med et spændende
foredrag og de gyldne dråber.
Til højt belagt smørrebrød blev der serveret Oldermanden
favoritbryg og til lagkagen smagte vi nogle
fantastiske rom..
9. 28. feb. en historisk dag - Jeg havde ikke forventet, at laugets
medlemmer skulle forgiftes med slet industriøl af
mærket Slots Øl - på en ellers helt igennem
fantastisk tur til Dragsbæk malteri og Thisted Bryghus.
For nogle var det en overraskelse at se det gamle
bryggeri - uden de store tekniske finesser....
En dejlig buffet og rigelige mængder øl
afsluttede en fantastiks udflugt, hvor flere af det modsatte køn havde
vovet sig med ud på turen...
Af kommende arrangementer kan jeg nævne et whisky arrangement inden for
de næste 2 måneder.
Vi forsøger at lave en lign. arrangement med Ulstrup Marina
Vi har talt om at der den 3 el. 4 juli skal være en Byfest a la den vi
lavede for 2 år siden i forbindelse med
sommerfesten - så sæt allerede kryds nu - og gå ikke glip af det vi vil
kalde "Den bedste fest for byen nogensinde"
Konceptet vil denne dag være lig med tidl. vi satser lidt større med et
antal på omkring 250-300 og måske mere end et indslag hvad angår
musik.....
Derudover vil der komme et whisky arrangement i efteråret samt op til
flere øl arrangementet - vi i bestyrelsen arbejder på højtryk for at
tilfredsstille medlemmerne..........
Til slut vi jeg sige bestyrelsen tak for et godt samarbejde - det er
ikke altid vi er enige, men det ender vi med at blive - så tak - og hermed
vil jeg overlade beretningen til generalforsamlingen
|
4. Finansforvalteren fremlægger regnskab til godkendelse.
Finansforvalteren var ikke tilstede så regnskabet blev læst op af Oldermanden og godkendt.
Finansforvalterens beretning er gengivet i sin helhed med småt herunder: Finansforvalterens redegørelse for Regnskabet 2008Medlemmer
Fremlæggelse af regnskab 2008Regnskabet er gengivet på bagsiden af dagsordenen.
Som det ses er regnskabet revideret af klubbens revisorer. Revisorerne har ikke haft nogen bemærkninger til regnskabet.
Ligesom sidste år er regnskabet for Gudenaadalens bryghus gengivet på regnskabets højre side. Dette skal vi ikke komme nærmere ind på. Det har interesse bryggeriets brugere, der får bryghusets regnskab revideret sammen med Klubbens regnskab.
Der er brugt en hel del af klubbens kapital i året 2008. Der har været underskud/tilskud på samtlige af klubbens aktiviteter i 2008 (alt i alt 18.039,- kr) . Det er der ikke noget forkert i, da det har været bestyrelsens ønske at klubbens midler ikke skal hobe sig op, men skal komme medlemmerne tilgode.
Vi har også råd til det! Selvom vi har brugt penge på arrangementer har vores kontingentindtægt (23.400,-) oversteget klubbens samlede udgifter i 2008, og vi når frem til et overskud på 2804,- kr. Dette skyldes i høj grad vores særdeles kraftige medlemstilgang i 2008.
Det er ikke et prangende resultat som sidste år, men der har heller ikke været nogle pengegenererende arrangementer i 2008, blot en masse underholdende ture. Balance 2008Som det fremgår af kapitalopgørelsen, havde klubben en egenkapital på 32.838,- kr ved udgangen af 2008.
Bestyrelsen har tidligere vedtaget retningslinje for kassebeholdningen: Antal medlemmer x værdien af medlemsskab. Dvs. ultimo 2008 91x300kr = 27.300,- kr. Dette sikrer råderum for aktiviteter og minimal risiko. Dette må siges at være overholdt. Retningslinjer for 2009/2010Bestyrelsen har vedtaget at vi vil styre arrangementerne lidt hårdere i 2009, da vi ikke kan forvente at fastholde vores store medlemsfremgang (selvom dagens tal viser noget andet).
Det vil sige at alle arrangementer som udgangspunkt skal hvile i sig selv. Undtaget er naturligvis Årsmødet og Øl-rally/Vinterfest, der stadig vil have en meget lav entréindtægt.
Derudover vil vi forsøge at lave et arrangement til sommer for byens borgere, der kan generere lidt flere penge i klubkassen. Undeskudsgaranti 2009/2010Bestyrelsen fastholder underskudsgaranti på 1000,- for hvert arrangement således:
Der gives tilskud til max. 4 arrangementer i øludvalgsregi pr. år, samt tilskud til max. 2 arrangementer i whiskyudvalgsregi pr. år, hvor der skal være mindst ca. 20 tilmeldte i øludvalgsregi og ca. 10 tilmeldte i whiskyudvalgsregi. Opdatere adresselisterSluttelig vil jeg opfordre alle til at sende adresseændringer til bestyrelsen.
Finansforvalteren |
5. Indkomne forslag.
I. Bestyrelsen havde en forespørgsel til medlemmerne om man skulle stoppe ved 100 medlemmer eller man bare skulle blive ved med at blive flere.
Der var flere meninger og der var ca. dødt løb bestyrelsen arbejder videre med et konkret forslag til næste årsmøde. |
6. Fastsættelse af kontingent og medlemskab.
Kontingent 200 kr. og medlemskab 300 kr. blev godkendt. |
7. Valg af oldermand.
Lars Storgaard genvalgt. |
8. Valg af øvrig bestyrelse samt 2 bestyrelsessuppleanter.
På valg: Torben Markussen (modtager genvalg)
Allan Kræmer (modtager genvalg)
Torben Markussen og Allan Kræmer blev genvalgt. Johnny Jensen og Jens Lauritsen blev genvalgt som suppleanter. |
9. Valg af 2 revisorer samt en revisorsuppleant.
På valg: Henrik Kloborg
Niels Kjær.
Henrik Kloborg og Niels Kjær blev genvalgt. Peter Andersen genvalgt som suppleant. |
10. Udpegning af medlemmer til Øludvalg og Whiskyudvalg (der skal være
mindst 1 bestyrelsesmedlem i hvert udvalg).
Nuværende Øludvalg: Ernst Klausen, Per Holm, Torben Markussen,
Vagn Lang.
Nuværende Whiskyudvalg: Carsten Juul, Jens Poulsen, Lars Storgaard,
Jens H. Nielsen, Steen Andersen.
Genvalg til begge udvalg. |
11. Eventuelt.
Intet. |
Årsmødet afsluttes af Henrik Kloborg som takkede for god ro og orden.
Så fik vi en rigtig lækker Winerschnitsel. Derefter var der øl smagning af 4 påske bryg. Ingen af dem kom i nærheden af at være lige så gode som det hjemme bryggede øl.
Masser af snak og hygge.
Vi slutter med en god gang aspargessuppe.
Bestyrelsen takker for det store fremmøde til årsmødet det giver lidt benzin til motoren så
vi kan arbejde på nogle gode arrangementer i år til fordel for vore medlemmer.
Vel mødt.
Bestyrelsen